Gerçeklikten sanallığa uzanan yolculuk METAVERSE

Sanal Dünyada Bir Gezinti

Bilgisayar oyunlarının ve internetin hayatımıza girişi, bizi hızla sanal ortama çekişi yani Metaverse fikri çok da yeni bir konsept değil. “Metaverse” kelimesi, ilk defa Neal Stephenson’ın 1992 yılındayayımlanan veTürkçeye“Parazit”adıylaçevrilen “Snow Crash”adlıkitabındakullanılmış. 2000’lerin başında Türkiye’de çok bilinmese de dünyayı saran “Habbo Hotel” oyunu çılgınlığı da aslında Metaverse’ün hayatımızı değiştirişinin ilk habercilerinden! Diğer bir sanal dünya oluşumu da2003’depiyasayasürülen veikincibir hayat vadeden “SecondLife”oyunu. Dörtkişiyekadareşli oynanabilen bir görev yapma oyunu olan “Fortnite”, oyunculara kendi “metaverse”lerini yaratma imkanı veren “Minecraft” gibi gelişmiş oyunlar da sanal dünyada var olma isteğini körüklüyor. Şu an öyle bir noktadayız ki bir çocuk, doğum günü partisinin çevrim içi bir oyun platformu olan Roblox’da düzenlemesini isteyebiliyor.

50c98dca80d66bcd9935ce62edea6b1e

FACEBOOK INC’TEN META’YA, META’DAN METAVERSE’E

İsminde değişikliğe giderek markanın yeni adının “Meta” olacağı açıklayan Facebook, böylece Metaverse’e ilk adımı attı. Metaverse yani sanal evren, artırılmış sanal gerçeklik cihazlarıyla insanların zihinsel olarak var olduklarını hissettikleri algısal evren manasına geliyor. Sosyal medya devi Facebook’un CEO’su Mark Zuckerberg, birçok sosyal medya uygulamasını içeren Facebook şirketinin ismini değiştirerek bir “Metaverse” inşa etme isteklerine dikkat çekti. Bu minvalde hazırlıklara2014’tebaşlayan Facebook, 2 milyar dolara sanal gerçeklik gözlüğü üreticisi Oculus’u, oyun geliştirici bir startup olan Within’i bünyesine katmıştı. Uzmanlar, Zuckerberg’in “Metaverse” hayalinin önündebirkaçengelolduğunubelirtiyorlar:“30 dakika kuralı” bunlardan biri. Sanal gerçeklik gözlükleri30dakikanın üzerindekullanılınca rahatsızlık veriyor. Oysa Facebook’un kullanıcıyı üç saat civarı bu sanal dünyada meşgul etmesi lazım ki istenen randıman alınsın. Diğer bir sorun ise kullanıcıların avatar’ları yeterince beğenmemeleri. Sanal dünyada uzun süreler geçirilecekse avatar’ların daha cazip kılınması gerekiyor. Eylül 2020’de piyasaya sürülen sanal gerçeklik gözlüklerinin fiyatı da bir diğer sorun. 2030yılındabir milyarkullanıcıyaulaşma hedefinden bahsedilirken 299 dolar fiyat etiketi, kitlelere hitap etmek için yüksek kalıyor. Eski Facebook yeni Meta’nın Metaverse’e uzanan yolculuğu hepimizi pek meşgul edeceğe benziyor.

Paylaş

Gerçeklikten sanallığa uzanan  yolculuk METAVERSE